maanantai 14. maaliskuuta 2011

Vastauksia kriittiseen palautteeseen

Eräs asiakas antoi meille kotisivujen linkin kautta harmistunutta palautetta. Hän halusi, että ottaisimme aukioloajoissa takaisin ”entiset käytännöt”, koska nykyiset eivät hänen mielestään olleet hyviä. Ennen aukioloajat olivat kuulemma joustavampia. Toinen asiakas lähetti tuohtuneen viestin sen johdosta, että verkkokirjaston sivu ei toiminut ja sen vuoksi asiakas ”ei voinut uusia lainoja ja saisi nyt sakkoja”. Kolmannen mielestä Rauman kirjasto saisi olla aina sunnuntaisin auki, koska melkein kaikki muutkin kirjastot ovat. Neljäs kritisoi kaukolainamaksuja, jotka olivat hänen mukaansa niin korkeita, että kirjan sai ostettua kaupasta omaksi halvemmalla, ja siksi hän ei palvelua käyttänyt.

Olisimme kyllä vastanneet kaikkiin näihin palautteisiin, mutta valitettavasti asiakas ei ollut laittanut mitään yhteystietoja tai sähköpostiosoitetta. Toivotaan siis, että vastaaminen näin blogin kautta tavoittaisi jonkun asianosaisen.

Hyvä asiakas nro 1: Pohdimme täällä kirjastossa, mitkä mahtoivat olla tarkoittamanne aukiolojen entiset käytännöt. Kaikkein pisimpään kirjaston palveluksessa olleet muistelivat, että joskus entisen pääkirjaston aikana olisi kirjasto ollut auki joka arkipäivä klo 20 asti, mutta varmoja ei tästäkään oltu, koska se tuskin oli tällä vuosituhannella. Tämän jälkeen aukioloaikoja ei ole pääkirjastossa muutettu mitenkään. Kesäaikana on lomien vuoksi hiukan lyhennetyt ajat, mutta tämä käytäntö lienee ollut ”aina”. Nykyiset käytännöt ovat siis olleet voimassa kauemmin kuin uusi pääkirjasto on ollut olemassa. Tämän vuoden alussa pidensimme Uotilan lähikirjastossa viikkoaukioloaikaa kolmella tunnilla ja Lapin lähikirjastossa tunnilla, mutta tämä ei varmaankaan ole ongelma.

Hyvä asiakas nro 2: Olemme pahoillamme, että verkkokirjastomme ei ole toiminut. Kyseessä on ulkopuolisen palveluntuottajan ylläpitämä sivusto, johon emme valitettavasti voi vaikuttaa mitenkään. Satakirjastojen laajeneminen Köyliön, Säkylän ja Eurajoen liittyessä mukaan, aiheutti toimintakatkoksia, joista käsittääksemme on nyt päästy. Vastaisuudessa tilanteen toistuessa tai vaikka muutenkin kannattaa soittaa tai meilata kirjastoon: kyllä me uusimme ne lainat.

Hyvä asiakas nro 3: Olisimme mielellämme sunnuntaisin auki, mutta siihen liittyy taloudellisia rajoitteita, joita selvitin viimekertaisessa blogissani. Niistä huolimatta pidämme kirjastot auki sunnuntaina maaliskuun ajan. Todellisuudessa Satakunnassa vain Eurajoen kirjasto on auki säännöllisesti sunnuntaina (heillä on ovet kiinni lauantaisin), ja vain muutama suurimpien kaupunkien kirjasto, kuten Espoon Entresse tai Helsingin Kymppi palvelee ympäri viikon. Rauman pääkirjaston lukusali on auki joka päivä, ainoana Satakunnassa.

Hyvä asiakas nro 4: Kaukolainamaksut Satakirjastojen ulkopuolelta ovat kieltämättä melko korkeat. Kirja nimittäin kulkee postitse, ja postikulut paksulle kirjalle ovat jopa yli 6 euroa (maksikirje). Yhteen suuntaan. Kirjasto, josta kirjan tilaamme, velottaa meiltä 7-10 euroa lähetyksestä, ja tämä tulee asiakkaan maksettavaksi. Tämän lisäksi Rauman kirjasto perii palvelusta itselleen 2 euroa/laina. Yhteensä asiakas siis joutuu maksamaan 9-12 euroa kaukolainatusta kirjasta. Tämä kattaa postikulut molempiin suuntiin ja palvelun hinnan. Useissa tapauksissa maksu ei todellisuudessa edes kata postikuluja. Perinteinen kaukolainaus on kuitenkin vähentynyt reippaasti ja sen on korvannut halpa seutulaina. Jos teos löytyy mistä vain Satakunnan kirjastosta, asiakas voi tilata sen seutulainana, eikä se maksa kuin yhden euron, oli kyseessä sitten kuinka mittava opus tahansa. Satakirjastoissa on yli 2 miljoonaa lainattavaa teosta, joten laaja valikoima takaa sen, ettei varsinaisia kaukolainoja enää tarvita kuin hyvin harvoin. Jos kirjaa ei ole Raumalla, on hyvin todennäköistä, että se löytyy maakuntakirjastosta Porista tai jonkun muun Satakirjaston kokoelmasta. Jos teos löytyy kirjakaupasta, löytyy se melko varmasti myös Satakirjastoista. Mikäli ei löydy, niin siitä kannattaa vinkata kirjastoon, että voimme hankkia sen.

ystävällisin terveisin,
Rauman kirjaston väki

1 kommentti:

  1. Muistutan Teidän mieliinne sellaisen asian, että tyytyväinen suomalainen (siis myös raumalainen) ei yleensä anna palautetta. Ajatelkaapa kuinka paljon on kirjastonkäyttäjiä Raumalla. Siitä voi päätellä, että tyytyväisiä kirjaston asiakkaita on valtava määrä, kuitenkin suurin osa. Toivotan hyvää ja iloista kevättä koko henkilökunnalle.

    VastaaPoista